20. mars 2010


Ja her er gjengen på høstferie :) Alle utenom Pappa og Inger da.... Inger var -2 år... og på den tida var det ikke mye alternativ annet enn at en faktisk måtte stå bak kamera å ta bilder...Det ble Pappa (for han var vel like redd for speilrefleksen sin på den tida som jeg er for min nå:) ) det var ikke sånne flotte lettfattelige selvutløsere... (veit pappa fikk en festlig utgave av det ganske tidlig, men den brukte vi fint sjelden...)

Egentlig blei jeg litt nostalgisk da jeg kom over detta bildet nå.. for nå er det klart at jeg ALDRI skal dit på ferie igjen.... :( Det er ganske merkelig og trist samtidig som det ikke var noe helsemessig godt å være der de siste gangene... (bl.a litt vel mye sopp ut av veggen)

Men det er faktisk endel ting som er gode minner derfra... spesielt for meg er jo turene ut på moloen (eller molja, som morfar sa) for å fiske av høydepunktene. Både med Morfar og Pappa + søsken. Vi måtte som regel betale for fisken vi fikk med minst en sluk hver gang, men så fikk vi såpass mye fisk der opp igjennom åra at kiloprisen i gjennomsnitt var ganske lav likevel..

Det å så i toppen av Lista fyr å kjenne vinden ruske i håret og kjenne litt på at det er fryktelig langt ned var også litt digg... for ikke å glemme at vi absolutt skulle telle alle trinna oppover... som regel kom vi ut av det i siste trappa for den krevde litt ekstra konsentrasjon... hehe på "reisebrev 18 og 19" fra 2008 kan dere se to flotte bilder fra fyret ;)

Jeg husker også de mange forsøkene på å skulle bade der nede... la oss si det sånn at vi var ikke alltid like heldige med været og en del av de badeturene husker jeg som kalde... Men tre husker jeg veldig godt...
Den ene fordi det var så varmt at jeg trudde jeg skulle krepere på den stranda... (det var vel etter jeg hadde slutta å bade så mye "offentlig") så jeg kjørte prinsippet med å kle varmen ute... hehe og jeg insisterte på at det funka...
noen år tidigere var det også knallsol... for jeg har aldri seinere hatt så ille solbrente knehasær... det er av de absolutt vondeste stedene å solbrenne seg kan jeg fortelle...

Den tredje strandturen husker jeg godt av helt andre grunner enn været, men jeg tror det også da var ganske fint vær... det var den dagen vi var der og vi ringte hjem til Rune som åpna brevet om hvor vidt jeg hadde kommet inn på hvilken skole....
Hehe jeg hadde jo søkt St.Hallvard i Lier og håpa veldig på det... Men jeg kom inn på Nesbyen.... Fikk noe hakeslipp da, for hvor i søren var Nesbyen... Og jeg hadde jo aldri hørt om noe skole der og enda mindre søkt om å gå der...
Men når jeg først begynte der oppe og slått meg til ro der, er vel det det beste som kunne skjedd at jeg skulle begynne der.. :) (men det er en langt annen historie...)

Tilbake til Lista.... En annen ting som var litt skrekkblanda fryd, var det å vase rundt inni sånne bunkerser fra krigens dager... (for meg som i altfor ung alder hadde lest fryktelig stor andel av 2.verdenskrig bøkene de hadde på biblioteket ble det etterhvert mer skrekk enn fryd skal sies... hehe...)

Vi var rundt og så på helleristninger og gravhauger, freda vannsumper, tur til Lindesnes fyr, Loshavn, Farsund (med både med og uten Kaperdager) og masse annet...

Kjære Listahuset, takk for alle minner :) og
Tusen takk til våre flotte foreldre som tok oss med på masser av severdigheter i landet vårt :)

2 kommentarer:

Muldra sa...

Ååh, denne teksten likte jeg godt!
Den formelig oste av nostalgi, og jeg som også husker Listahuset fra jeg var ungen, sitter med en stor klump i halsen nå...
Takk Marianne, for at du skrev dette som fikk minnene til å våkne til live igjen :-)

Unknown sa...

Så bra du likte dette :) Husker jo du dingla rundt oppi taket der ja ;) hehe det husker vel ikke du... men jeg husker til og med hvilken kjole du hadde på den ene dagen.... dvs... jeg husker det vel mest fra bildene vi har av det...
Godt med noen kosemimrer :)