9. mars 2010

Kvinnedagen 2010

Dette la jeg ut som notat på FB i går kveld, men siden ikke alle mine lesere her har FB, kommer det her også :)

Fikk forresten et interessant spørsmål i forrige uke... Hva jeg tenkte var viktig med kvinnedagen... Dette har jeg tenkt MASSE på, (vet ikke enda om jeg skal takke vedkommende for det spørsmålet nei... hehe) Dere som over hode ikke er interessert i å vite mine tanker rundt det kan like gjerne slutte å lese nå :)

Kvinnedag / Kvinnesaker

* Strengere straffer for forhold som i stor grad går ut over kvinner og barn.. (f.eks voldtekter og overgrep både fysisk og psykisk) Typisk gubbevelde som har laget lovene i sin tid.. (Ja jeg vet at også endel menn/gutter utsettes for dette , men det var enda mindre synlig da lovene ble laget så lovene er ikke laget i forhold til dem akkurat..)

* Lik lønn for likt arbeid :) Ja og også likere lønn for lik arbeidsbelasting uavhengig av om man jobber her eller der... (F.eks er det fryktelig hardt for mange av dere flinke folk som jobber i omsorgssektoren for småpenger i forhold til papirflytterne lenger opp i kommunen som tjener adskillig mer... ironisk spør du meg...)

* HVORFOR er det sånn at hovedtyngden av husarbeide fortsatt regnes som kvinners ansvar...???? (Gudene skal vite at jeg har min sterke oppfatning av noen typiske mannfolkjobber også da... hehe bytte bildekk, måke tak, tunge løft osv... så jeg er vel ikke så mye bedre... men ærlig talt hvor mange ganger i året er det kontra de 365/366 dager i året det er forventa at kvinner holder hus, klesvask gjerne hage, barn,og ansvaret for gamle øh... eldre kranke foreldre,middag, nister,osv i orden...??)

* Og ja de som velger å være hjemmeværende og skjøtte hus og hage.... hvor ble det av pensjonspoengene dems... Ja stemmer, det var det gubbeveldet som hadde lagd lover og regler ja...

* Her dere lagt merke til at MANNEBUTIKKER er de eneste som åpner klokka 7 om morran... Mens damer som har kjørt barn til skole/buss om morran og vil shoppe mens de er på skolen faktisk må vente stort sett til klokka 10 :( DET irriterer meg grenseløst... men skal du på en byggvarebutikk (som også i enkelte reklamer reklamerer for at de har butikker for "ekte mannfolk") ja da kan du reise direkte dit for dem har vært oppe så guttebassene rekker å gå på butikken før jobb.... (Hmmmm jada veit at det også handler om at de er levrandører til arbeidsfolk som begynner jobb klokka 7)

Hmmm det å tenke på dette gjør meg litt grinete i hue, men nå har jeg fått ut noe av det så da kan jeg slippe noe av det... hehe..

Så da planlegger jeg å legge ned stridsøksen om 34 minutter til neste kvinnedag kommer :)

Men hurra for alle dere jenter/damer/kvinner som har jobbet og jobber for kvinners rettigheter i mange generasjoner :)

Og hurra for alle damer på planeten som gjør at verden går videre :)

HURRA for dere alle og gratulerer med kvinnedagen 2010!!!! :)

Ingen kommentarer: